Tavallisimmat kysymykset

Lue kysymyksiä ja vastauksia

Alta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, liittyen St1 Visa -korttituotteeseen, laskutukseen ja tilanteisiin, joissa saatat tarvita apuamme. Jos sinulla on muita kysymyksiä, ethän epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme
  • Mikä on 3D Secure verkko-ostoksissa?

    3D Secure on Visan ja Mastercardin yhdessä kehittämä toiminnallisuus, joka estää korttiasiakkaita joutumasta petoksen uhriksi verkko-ostoksia tehdessä. Visa-korteilla palvelua kutsutaan Verified by Visaksi ja MasterCardissa MasterCard Secure Codeksi. Maksutilanteessa tunnistaudut pankista tekstiviestillä saatavalla kertakäyttöisellä salasanalla. Syötetyt tiedot eivät välity kauppiaalle. Kauppias saa vain vahvistuksen tunnistuksen onnistumisesta myyntiluvan muodossa. Toiminnallisuus otetaan Ikano Bankissa käyttöön maaliskuun 2017 lopulla.

  • Miten käytän kertakäyttöistä salasanaa verkko-ostoksilla

    Kertakäyttöinen salasana lähetetään puhelinnumeroosi jokaisen verkko-ostoksen yhteydessä. Varmistathan, että puhelinnumerosi on tiedoissamme ajan tasalla. Voit tarkistaa asian ja päivittää puhelinnumerosi kirjautumalla Oma Tili -palveluun ja menemällä kohtaan Asiakastiedot, Yhteystietojen muutos, tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 773 5716 (ma - pe klo 9 - 19).

  • Maksaako kertakäyttöisen salasanan tilaaminen Verified by Visa –palvelussa?

    Ei, palvelu on asiakkaille ilmainen.

  • Voinko edelleen tehdä ostoksia nettikaupoissa, joissa ei ole Verified by Visa -palvelua?

    Kyllä, mikään ei estä ostosten tekoa tällaisissa nettikaupoissa.

  • Mistä ostopaikoista saan etua St1 Visa -kortilla?

    St1- ja Shell-asemilta saat jatkuvasti 2 % etua ostosten loppusummasta. Muilta huoltoasemilta etua ei kerry 14.10.2016 jälkeen. Muualta kuin huoltoasemilta saat aina 0,5% etua ostosten summasta, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Käytettävänäsi on ympäri maailman yli 24 miljoonaa ostopaikkaa, missä Visa kelpaa maksuvälineenä. Lisäksi yhteistyökumppanimme antavat erityisetuja, jotka on räätälöity vain St1 Visa -asiakkaita varten ja jotka voivat olla voimassa rajoitetun ajan.

  • Mistä näen kertyneet etuni?

    Kertyneet edut näkyvät St1 Visa -laskulla ostotapahtumien jälkeen eriteltynä ja kauden hyvitettyjen etujen osalta Oma Tili -palvelun tilitapahtumista.

  • Miten kertyneet edut hyvitetään?

    Kaikki ostoksista kertyneet edut hyvitetään St1 Visa -laskulla uusista ostoksista, joita olet laskutuskauden aikana tehnyt St1- ja/tai Shell-asemilla. 

  • Kauanko kertyneet edut ovat voimassa?

    Kaikki kortilla keräämäsi edut ovat voimassa vuoden niiden ansaintapäivästä ja voidaan tämän ajan kuluessa hyvittää, kunhan laskulla on St1- tai Shell-asemilla tehtyjä ostoksia.

  • Mikä on laskutuskausi?

    Laskutuskausi saattaa vaihdella muutamalla päivällä kalenterista riippuen, mutta jakso katkeaa noin joka kuukauden 7. päivä, jolloin siihen mennessä sisään tulleet maksu- ja ostotapahtumat ehtivät laskulle, jonka eräpäivä on kuluvan kuukauden viimeinen päivä.

  • Koska lasku tulee kotiin?

    Lasku postitetaan siten, että vastaanotat sen noin kuukauden puolessa välissä.

  • Milloin on laskun eräpäivä?

    Laskun eräpäivä on aina kuukauden viimeinen päivä.

  • Miten voin tarkastella omia tietojani?

    Voit tarkastella tilitapahtumia Oma Tili -palvelussa, jonne voit kirjautua henkilökohtaisella käyttäjätunnuksellasi ja salasanalla. Lisätietoja kirjautumiseen saat asiakaspalvelustamme.

  • Miten voin hakea korotusta luottorajaani?

    Luottorajan korotusta tulee hakea kirjallisesti omalla lomakkeellaan. Joskus tarvitsemme hakemuksen käsittelyn tueksi lisätietoja. Tällaisia ovat esimerkiksi: kopio palkkalaskelmasta tai eläkkeensaajan maksuilmoituksesta ja  esitäytetyn verotustodistuksen erittelyosa. Voit tulostaa luottorajankorotuslomakkeen tästä tai voimme postittaa sen sinulle asiakaspalvelustamme.

  • Mistä saan PIN-koodin?

    PIN-koodi postitetaan turvallisuussyistä erillisessä kirjeessä kuin kortti. Jos olet unohtanut PIN-koodisi, voit soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää uutta koodia. Huomaathan, että kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme, kysymme sinulta henkilötietosi ja korttinumerosi, sekä koska olet viimeksi tehnyt ostoksia kortillasi, jotta voimme tunnistaa sinut luotettavasti. PIN-koodista veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

  • Mistä löydän lähimmän St1- tai Shell-aseman?

    Tien päällä löydät lähimmän St1- tai Shell-aseman puhelimellasi osoitteesta m.st1.fi
    Asemahaku sekä muuta tietoa St1- ja Shell-asemista löytyy myös St1:n internet-sivuilta St1.fi kohdasta Huoltamohaku

  • Olen maksanut laskuni, miksi summa ei näy laskulla?

    Tarkista laskultasi kirjauspäivä, sekä omasta pankistasi maksupäivä. Huomioithan, että maksusuorituksen perilletulo vie muutaman pankkipäivän. Mikäli olet maksanut eräpäivän jälkeen ja summa ei näy laskulla, tarkista maksun perilletulo asiakaspalvelustamme.

  • Onko jokaisessa laskussa eri viitenumero?

    Viitenumero on aina sama.

  • Mitä seurauksia tulee jos en maksa laskuani eräpäivään mennessä?

    Lasku kannattaa maksaa eräpäivään mennessä. Mikäli laskua ei makseta, suljetaan tili tilapäisesti kunnes maksu on vastaanotettu. Mikäli maksu viivästyy 14 vuorokautta, lähetämme maksumuistutuskirjeen josta peritään 5 euron kulu. Mikäli useampi lasku jää maksamatta, siirretään saatava perintätoimistolle perittäväksi. Mikäli laskunmaksamisessa esiintyy haasteita, soitathan asiakaspalveluumme ennen eräpäivää, voidaksemme sopia esimerkiksi pienemmästä maksuerästä.

  • Miksi ostos on veloitettu kahteen kertaan?

    Kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä ostopaikkaan. Jos asiaa ei voida korjata ostopaikasta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua asian selvittämisessä.

  • Tililläni on tapahtumia, joita en mielestäni ole tehnyt?

    Tarvittaessa voimme auttaa sinua selvittämään ostopaikan asiakaspalvelustamme.

  • Sain asiakaspalvelusta tiedot ostopaikasta. En ole tehnyt kyseisiä ostoksia, miten toimin?

    Mikäli kortillasi on ostotapahtumia jotka eivät ole sinun tekemiäsi, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun pikimmiten kortin kuolettamiseksi. Soittaessasi asiakaspalveluun pyydämme todennäköisesti sinua täyttämään reklamaatiolomakkeen ja yksilöimään siinä ostokset joita et ole hyväksynyt veloitettavaksi ja mikäli kyseessä on rikos, myös tekemään rikosilmoituksen asiasta. Annamme tarkat ohjeet asiakaspalvelustamme.

  • Miten voin käyttää korttiani turvallisesti?

    Kannattaa lukea yleistä tietoa kortin turvallisesta käytöstä sivustolta Korttiturvallisuus

  • Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?

    Tietoturvallisuussyistä emme voi kommunikoida avoimen sähköpostin välityksellä. Pankkina meidän on tunnistettava asiakkaamme luotettavasti. Kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme, kysymme sinulta henkilötietosi ja korttinumerosi, sekä koska olet viimeksi tehnyt ostoksia kortillasi. Toki voit aina lähettää yhteydenottopyynnön asiakaspalveluumme sähköpostilla, mutta soittaessamme kysymme samat tiedot.

  • Mikä on Suomen Asiakastiedon ylläpitämä kyselyjärjestelmä?

    Luottohakemuksen yhteydessä pyydämme suostumustasi kerätä ja käsitellä muilta luotonantajilta saatavia tietoja aikaisemmista luotoistasi luottohakemuksen käsittelyä varten. Tietoja kysytään Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän avulla.

    Tietoja käsittelevät vain Ikano Bank AB (julk), Suomen sivuliike ja Suomen Asiakastieto Oy tiedon välittäjänä. Tietoja kerätään vain luottohakemuksen käsittelyä varten. Luottohakemuksen yhteydessä kerättyjä tietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman lainmukaista velvoitetta. Viranomaisilla voi olla pääsy näihin tietoihin omassa toiminnassaan. Mikäli luotto myönnetään, tiedot säilytetään viiden vuoden ajan siitä, kun luotto on kokonaisuudessaan erääntynyt maksettavaksi, ellei laissa säädetä velvollisuutta säilyttää niitä tätä pidempään. Mikäli luottoa ei myönnetä, tiedot poistetaan kahden vuoden kuluttua luottohakemuksen tekemisestä. Luotonhakijalla on oikeus tarkastaa mille tahoille ja mitä tietoja Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän kautta on luovutettu. Tarkistusoikeuden toteuttaa Suomen Asiakastieto Oy.

    Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmään tietoja toimittavat yritykset löydät Suomen Asiakastiedon sivuilta